Методична робота

Анимации линеечек

Психолого - педагогічна робота
Тема семінару:«Роль особистості вчителя в розвитку креативних здібностей учня»
Епіграф: «Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві і приносити йому користь»                                                          
                                                                                                              В. Сухомлинський  
  Творча група: КудлайО.С., НагулаЛ.І., Чистякова Л.П.

Переглянути матеріали:  


Анимации линеечек


Доповідь на РМПК вчителів хімії та біології 02 листопада 2016 року


Національно -патріотичне  виховання при викладанні природничих дисциплін      
    
«Якщо ми йдемо до знань
та при цьому поступаємось в моралі,
то ми йдемо не вперед, а назад»
Аристотель


Ураховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні, національно-патріотичне виховання є визначальним у формуванні духовних цінностей молоді. Адже саме духовність і високий рівень свідомості є основою майбутнього політичного, економічного та культурного розвитку нашої держави.  Покликання освітніх закладів полягає у тому, щоб крім міцних  знань забезпечити у молодих людей формування духовно багатого та національно свідомого світогляду.
     Найважливішим пріоритетом національно-патріотичного виховання є формування ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації, до кожної людини.

      Учитель – це особлива професія. Її не можна порівняти з жодною іншою. Адже вчителю довірено найдорожче, неоціненне, що є у світі, – дітей. А тому вчитель стає одним із скульпторів, які творять людину майбутнього. Від його роботи залежить майбутнє кожного народу і всієї світової спільноти. Основою виховання при цьому стають гармонія серця і розуму. Виховання ефективне в тому випадку, якщо воно тісно пов’язане з навчанням, здобуванням знань і здійснюється за певною системою. З кожним роком навчати та виховувати дітей стає все складніше. Зменшується вплив батьків. Звідусюди на дітей спрямовано потік інформації, на жаль, не завжди позитивної. Все більше ми говоримо про вплив «вуличного середовища». У таких умовах школі відводиться особлива роль. Вдосконалення, підвищення ефективності виховної роботи з учнями передбачає тісну єдність всіх сторін виховного процесу. У сучасних умовах школа виступає провідним чинником залучення молоді до національної культури і традицій. Саме у школі прищеплюється повага до свого народу, його історії та культури, закладаються основи цілісного внутрішнього світу особистості, її національної самосвідомості, світогляду. Зважаючи на нелегкий період в нашій державі, на вчителя біології покладається завдання викликати в учнів глибокий, стійкий інтерес до предмета, а значить, і до науки, любов до природи, до землі. Пізнання довкілля допоможе змінити наші погляди і дії, щоб у майбутньому ми не перетворилися на руйнівників природи, частинкою якої є ми самі. І тому святий обов’язок вчителя – навчити дітей дивитись і бачити красу навколишнього світу, створити для них можливості одержувати нові враження, проявляти милосердя, співчуття до всього живого, виховувати готовність прийти на допомогу природі, охороняти її скрізь і завжди. Метою нашої роботи є привчити учнів бачити прекрасне в природному середовищі рідного краю, цінувати, берегти, охороняти природу, примножувати її багатства. Велике значення природи в патріотичному вихованні вказував К.Д. Ушинський. Він підкреслював, що природа є одним з могутніх чинників у вихованні людини, і найстаранніше виховання без цього чинника завжди буде відзначатися сухістю.
Протягом останніх десятиліть було розроблено низку концепцій з національно -патріотичного виховання молоді:
·        Концепція національної системи виховання (1996);
Концепція національно-патріотичного виховання (2009);
·        Концепція громадянської освіти та виховання в Україні (2012);
·        Концепція Загальнодержавної цільової програми патріотичного виховання громадян на 2013-2017 рр.;
·        Концепція національно-патріотичного виховання дітей і молоді (2015)
– була затверджена наказом МОН  № 641  від 16 червня  2015.
Національно-патріотичне виховання на уроках біології тісно пов’язано з пізнавальною діяльністю учнів, зміст і методи якої безпосередньо впливають на реалізацію виховних завдань. Природа є потужним фактором виховання поваги й любові до своєї Батьківщини, могутнім засобом виховання в дітей ціннісних ставлень, моральних якостей, насамперед – національної свідомості.
Одним із напрямків вивчення природи рідного краю є вивчення видового складу рослин, грибів і лишайників, їх значення. На жаль, у підручниках питання біологічної різноманітності зосереджуються переважно на загальних питаннях та екзотичних видах. Розглядаючи теми «Різноманітність рослин», «Гриби» (6 клас), необхідно у цікавій і наочній формі познайомити учнів з найпомітнішими видами, поширеними в різних куточках нашої країни, особливу увагу звертаючи на місцеві види флори і фауни.
На уроці вчитель повинен створювати умови для формування в учнів почуття гордості за свою Батьківщину. Народна ботаніка оповита яскравим поетичним і міфічним серпанком, але час спливає, а чудові легенди про різні рослини помалу забуваються народом, бо витісняються науковими даними природознавства.
За допомогою уроків народознавства, які на сьогодні виключені зі шкільної програми, учні мали змогу поглиблено ознайомитись із стародавніми звичаями і традиціями нашого народу. Тому на уроках біології, особливо при вивченні біології рослин слід використовувати краплини того, що ще збереглося в людській пам’яті. Цей матеріал виховує в учнів бережливе ставлення до природи, обрядів наших предків.
Василь Олександрович Сухомлинський надав патріотичному вихованню першочергового значення у всебічному розвитку особистості. Він започаткував цікаві ідеї і традиції, які допомагають зробити навчання в школі цікавим і результативним. Гуманізм та патріотизм – серцевина його педагогічної спадщини. Як чудово він проводив уроки серед рідної природи. Особливо майстерно педагог змальовував у своїх творах рідну землю. Це можна побачити в його збірці «Чиста криниця». У самобутніх казках, оповіданнях та етюдах ми чуємо пахощі й звуки, бачимо барви і чари, відчуваємо світлість духу.
Зокрема, на уроках природознавства (Тема: «Земля як планета», 5 клас) можна використовувати такі завдання до народних прислів’їв: пояснити сутність явища, про яке згадується у прислів’ях: «Взимку сонце світить, та не гріє» «На новий рік прибавилось дня на заячий скік» (Тема: «Рухи Землі. Землі. Пори року»); назвати властивості води, які згадуються у прислів’ях «Вода крапля по краплі і камінь довбає» «Вода найде собі дорогу» (Тема: «Властивості води. Вода розчинник»); пояснити зміст прислів’їв «Без води і не туди, і не сюди», «Що може вродить камінна гора, коли в їй води нема!» тема «Значення води у природі)». Також корисним буде організація народознавчих хвилинок, до яких учні готують народні приказки, прислів’я, прикмети, пов’язані з природними явищами, тваринами і рослинами. Такі народознавчі хвилинки можна організувати у вигляді конкурсів або змагань. При вивченні в 6 класі теми «Рослини», «Різноманітність рослин» приділити увагу рослинам-символам України – калині, вербі, дубу, тополі, маку, барвінку, чорнобривцям.
Патріотичні почуття зароджуються в учнів на екскурсіях, в туристських походах, подорожах. Всі вони виховують у школярів такі цінні якості як почуття дружби і колективізму, привчають до взаємної допомоги і підтримки, розширюють світогляд, закріплюють і поглиблюють знання, здобуті в школі, дають можливість ознайомити дітей із історією Батьківщини, її природними скарбами, народними звичаями, традиціями.
Патріотичне виховання передбачає формування в учнів знань та уявлень про досягнення нашої країни в галузі науки, адже багато видатних вчених прославили Україну, тому потрібно звертати увагу на внесок української науки в розвиток світової біологічної науки.
На уроках біології потрібно розкрити взаємозв’язок між людиною (суспільством) і природою, виховувати у дитини кращі моральні якості: патріотизму, дружби, взаємодопомоги, людяності, чуйності, уміння переборювати труднощі і досягати поставленої мети, прагнення бути корисним суспільству. А позакласна робота є взагалі універсальною формою виховної роботи з патріотичного виховання учнівської молоді, бо може передбачати і поєднувати елементи всіх сторін виховного процесу та добиватися найбільшого результату.

Патріотичне виховання передбачає формування в учнів знань, та уявлень про досягнення нашої країни в галузі науки, адже багато видатних вчених прославили  Україну. При цьому завжди необхідно підкреслювати їхню приналежність до України, звертати увагу на внесок української науки в розвиток світової біологічної, хімічної науки.
Розповідаючи  про досягнення медицини  під час вивчення біології людини, ознайомлюємо учнів із життям і діяльністю М. Амосова, О. Богомольця.
До прикладу, при вивченні органічної хімії ознайомлюємо учнів з видатним досягнення українських хіміків. Поняття про хімічний зв'язок добре знайоме всім з курсу хімії. Воно настільки фундаментально опрацьовано, що будь-яка інформація, яка змінює наші уявлення про хімічне зв'язування, є сенсацією. 

Література :

1.http://www.schoollife.org.ua/1055-2016/
4. ДОДАТОК До Наказу Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641 Методичні рекомендації щодо національно-патріотичного виховання на уроках біології, екології, хімії та природознавства -  https://docviewer.yandex.ua/?u

Анимации линеечек

Співдоповідь на педраду:



 «Стан впровадження інноваційних технологій як засіб розвитку інтересу в учнів до вивчення хімії»

Вчитель повинен навчитися організувати навчально-виховний процес таким чином, щоб кожен учень мав змогу приймати участь у проектуванні свого власного розвитку та особистого зростання. Саме ІКТ повинні стати інструментом вчителя, а сучасні засоби – потужним інструментарієм навчального процесу.
ІКТ-компетентність вчителя може бути представлена як система компетентностей:
• технологічна (усвідомлення комп’ютера як універсального засобу навчання);
• алгоритмічна (усвідомлення комп’ютера як універсального виконавця алгоритмів і засобу конструювання алгоритмів);
• модельна (усвідомлення комп’ютера як універсального засобу інформаційного моделювання);
 • дослідницька (усвідомлення комп’ютера як універсального технічного засобу автоматизації навчальних досліджень);
 • методологічна (усвідомлення комп’ютера як основи створення технологічного середовища).
У процесі формування:
Ø технологічної компетентності слід чітко визначитися з базовими функціями комп’ютера та його можливостями;
Ø алгоритмічної компетентності – опановувати сучасні системи розробки програмного забезпечення, створення алгоритмів (наприклад, проектування ІКТ- супроводу уроку);
Ø модельної компетентності – опанувати роботою у професійних пакетах комп’ютерного моделювання та використовувати моделі електронних засобів навчального призначення у навчально-виховному процесі (наприклад, використовувати моделі електронних засобів навчального призначення з, хімії і т.д. на уроках);
Ø дослідницької компетентності – застосовувати технічні засоби автоматизації досліджень (наприклад, виконувати лабораторні роботи з хімії, опрацьовувати матеріали до дослідницьких проектів);
Ø методологічної компетентності – використовувати ІКТ для вирішення своїх професійних потреб (наприклад, брати участь у форумах, листуватися електронною поштою, розміщення інформації в мережі Інтернет)
На уроках хімії я застосовую:
І. Програма PowerPoint.
Застосування PowerPoint дає можливість учителеві та учням складати презентації для організації інформаційної підтримки під час підготовки і проведення уроків хімії і в позакласній роботі. Ця методика передбачає використання на уроках хімії мультимедійного проектора. Презентація дає можливість вчителеві ілюструвати досліджуваний навчальний матеріал.
Наприклад, під час вивчення окремих тем можна використовувати електронний навчальний матеріал, відеофрагменти за всіма темами досліджуваного курсу.
Програма PowerPoint надає унікальну можливість демонстрації пропонованого матеріалу без перевантаження зорового простору учнів, фіксуючи їхню увагу лише на досліджуваному об'єкті, дозволяє розвивати і вдосконалювати пізнавальний інтерес і творчі здібності учнів.
Використання презентацій у таких умовах забезпечує більш позитивний освітній результат. Водночас презентації можуть бути створені до уроку вчителем, а також у ході самостійної роботи учнів у програмі PowerPoint як індивідуального творчого завдання, як супроводу до захисту реферату, як кінцевого продукту проектної діяльності на уроці.
Так, наприклад, метод проектів із застосуванням мультимедійних презентацій можна використати в рамках реалізації проекту «Роль хімії в житті суспільства».
Під час організації семінарських занять використання презентації дозволяє забезпечити візуалізацію розглянутого навчального матеріалу й активне залучення в його обговорення всіх учнів класу . А після пояснення нового матеріалу, він закріплюється у вигляді розв’язку тестів, вправ.
ІІ. Інтерактивна дошка. Усе частіше у школах окрім, ставши звичайним, комп'ютера та відеопроектора з'являються інтерактивні дошки. Це безмежно розширює методичні можливості уроку, навчання, освіти, а вчителі можуть створювати власні конспекти уроків, спираючись на можливості інтерактивної дошки, самостійно готуючи відповідні програми, чи використовувати готові електронні ресурси. На звичайній дошці можливі записи тільки крейдою. На білій дошці можливі записи тільки фломастерами-маркерами кількох кольорів. Інтерактивна дошка може показувати зображення в кольорі (відео, анімації, слайди тощо), на ній можна робити записи також маркерами кількох кольорів, є можливість писати поверх зображення та давати можливість запам'ятовувати необхідний для подальшої роботи кадр.
ІІІ. Педагогічні програмні засоби.
Досвід застосування комп'ютерних технологій у навчанні хімії в школі дозволяє укласти, що для одержання високого навчального ефекту важливо їхнє систематичне використання, як на стадії вивчення матеріалу, так і на стадії оперативного контролю за засвоєнням знань, а для цього також необхідний різноманітний асортимент педагогічних програмних засобів (ППЗ).

Висновок:
Сьогодні комп'ютери стають неодмінним атрибутом нашого життя, інформаційні технології створюють нові можливості отримання людиною знань. Актуальність використання інформаційних технологій в навчанні хімії обумовлено тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Використання анімації і звукового супроводу в навчальних програмах впливають на декілька каналів сприйняття навчаного (аудіальний, кинестетічеській, візуальний), що дозволяє при навчанні враховувати особливості кожного учня. 

2 коментарі:

  1. . Висловлюю щиру подяку вчителю біології та хімії Кудлай О.С,своїй учениці
    за дотепність і вмінням зацікавити учнів про те, як із зернини вирощують пшеницю,
    вважається в житті – це дуже всім згодиться. І хімія , хоч і складна наука - оксиди , кислоти - одна лише мука , ви хімічні з дітьми рішали задачі. За це бажаю Вам здоров'я і вдачі!

    ВідповістиВидалити